Saturday, 13 April 2013

Apabila Nuha berbicara

Nuha [ Sesudah setahun lapan bulan ]

Setiap hari boleh dikatakan ada sahaja yang terbaru daripada Nuha. Perkembangannya sekarang sangat cepat. Bila sudah faham banyak arahan, Nuha semakin pandai berbicara malah berpolitik. hehehe

Bila kita buat muka marah, dia tunduk. kemudian, pandang muka kita tunggu siapa senyum dulu. kalau kita lambat senyum dia terus senyum buat muka comel.. hehehe yes, of course Nuha yang menang akhirnya.

Dulu sepatah je perkataannya. belum ada ayat. Sekarang daripada patah-patah perkataan tu dah boleh sambung jadi satu ayat mudah yang jelas maksudnya.. cuma sebutan je belum sempurna. bunyi2 bahasa baby comel gitu~ semua ambil sebutan yang hujung. perkataan yang geram betul umi nak baiki ialah 'buka'.. Nuha sebut 'tutak'.. bila suruh dia sebut ikut suku kata, betul. skali suruh gabung terus, bunyi tak jadi laaa..
contoh:
           umi- "cuba sebut 'bu'
           Nuha - "bu"
            umi- "ka"
           Nuha- "ka"
           umi- "buuuu.....ka"
           Nuha - "tuuu....tak"
punya gerammmmm! hahahaha ulang la banyak kali, sama je result.

Pandai dah pakai kasut sendiri. Nuha sangat banyak koleksi kasut. Lagi dia suka pakai kasut. Bila dah pakai kasut, dia akan kata "yom, ayan.. mi..abi..yom! pattttt" [translation: Jom, jalan. Umi, abi jom! cepat]
dah tahu nak berjalan-jalan. siap bagi arahan lagi.

satu habit Nuha yang umi tak tahan nak gelak. Suka tengok cermin kemudian cakap antekkk... lawa... hampir setiap kali selepas mandi dan pakai baju. Suka bergaya budak bertuah ni. Umi pun jarang nak tengok cermin. ;) Maknanya Nuha dah pandai guna perkataan cantik dan lawa untuk benda yang dia suka. Nampak baju cantik, siap puji2.. hehehe

Sekarang baby dah tak macam kita dulu-dulu. Baby sekarang dah terdedah dengan pelbagai kemajuan dan teknologi. Mungkin disebabkan itu baby sekarang bijak bestari. hehe Nuha sangat suka main ipad. Dulu dia tak pandai nak main lagi. sekarang dah pandai main sendiri. tidur pun nak bawa ipad. disebabkan dah biasa touch screen, laptop umi pun dia nak touch bila nak tekan (termasuk hp umi. hp umi biasa je bukan main touch punye. uhuhu)..
video

ok, umi dah kena berhenti dulu. budak kecik ni dah bangun. Nak kaco umi la ni.. till next entry~z

Saturday, 9 February 2013

Selera makan

Nuha boleh dikategorikan sebagai seorang kanak-kanak yang memilih makan (picky eater). Nuha mula makan makanan pejal masa umur 6 bulan. Bermula dengan bubur nasi, ubi keledek, labu, sayur- sayuran etc hinggal Nuha berumur setahun.

Bermula umur setahun tu, Nuha memang dah memilih makan. Makanan kegemaran masa tu nasi + labu. Tapi entah macammana dia mula tak suka makan nasi. pening kepala umi memikirkannya. Rupanya waktu tu dia suka makan pasta, spagetti, mee.. so, boleh la tu daripada tak ada.

Tapi yang umi peliknya, bila pengasuhnya bagi makan nasi + lauk (ikan, ayam) yang umi bekalkan, boleh pulak budak bertuah sorang tu makan. Bila dah umur 17 bulan hantar pi taska, lagi lagi lah dia nak makan nasi. Siap minta nasi dengan guru taska tu. Pengasuh taska tu gelar Nuha kanak-kanak pemakan. Memang kuat makan, siap minta makanan orang lain. hahaha tak percaya betul umi.

Umi buat kesimpulan, Nuha nak makan nasi banyak bila orang lain yang bagi makan.

video

Tapi umi tetap tak berputus asa. Macam-macam strategi buat supaya Nuha nak makan nasi bila umi bagi. Alhamdulillah, sekarang Nuha dah boleh makan nasi bila umi bagi. Cara umi.. Abi belikan pinggan khas untuk Nuha, Umi biar Nuha makan sendiri. Sudah tentulah bersepah makanan, tapi ianya berbaloi. Faedahnya, Nuha nak makan nasi dan lagi Nuha pandai guna sudu dan garfu. hahaha terer tu.

Tapi nak makan nasi ja la. lauk seperti ayam, ikan, sayur.. Dia boleh tak nak. Bila umi selit sikit dalam nasi dia masa suap (kejap umi suap nuha, nuha pun suap sendiri jugak), dia boleh saring lauk tu. sensitif betul lidah. Tapi ada jugak yang berjaya menerobos masuk ke dalam mulut. Masa dia tengah leka2, sumbat masuk mulut je.

Yang peliknya, sate ayam suka la pulak. laju je makan. Tapi makanan yang berjaya menduduki tangga teratas ialah JAGUNG! bagila nasi ke lauk ke, bila ada jagung depan mata, jagung itu lah yang dulu dimakan. hehehe laju pulak makan tu. gigit sikit je, pastu telan. Bila esoknya keluar la butir2 jagung itu kembali. hahaha. lucu betul.
Cubaan memberi makan sebelum Abi keluarkan meja & kerusi khas sebagai tempat Nuha makan.

Sekarang ni Nuha memang banyak makan. Buah pun suka makan. Menyusu pun dah mula kerap, sampai umi jadi letih sebab bila masa tidur tu, umi dah tak larat nak mengiringkan badan sepanjang malam. Budak bertuah tu bila nyusu bukan pandai nak lepas. ngempeng je kejanya. Tambah lagi giginya yang banyak tu. huh.. penat umi. Jadi, umi kurangkan nyusu waktu malam. Nuha pun dah besar kan~

Nuha tak minum susu tepung. Minum susu perah dalam botol pun tak nak. Umi bagi minum susu segar Dutch Lady & Susu kultur masa Nuha di taska. Lagipun Nuha adalah juara minum air masak. alhamdulillah, dimana ada kesukaran disitu juga ada kemudahan yang Allah beri. Nuha mesti jadi anak yang sihat ye~

Friday, 11 January 2013

18 months


dah skip banyak bulan ni... hehehe
alhamdulillah... Nuha budak bijak dah semakin besar dan sihat.
Berat 8kg. tinggi... umi dah lupa. sikit je berat budak kecik ni naik. makan bukan banyak~ aktif agaknya dan lagi jarang nak makan nasi. betul2 bukan lidah melayu. ekeke bila ditanya makan apa, dia jawab achik..(nasi la kunun)

fave food:
Jagung, kentang, ubi keledek, kuih bingka kayu, mee goreng, spagetti, sate ayam, buah-buahan, lobak merah, biskut-biskutan, roti-rotian, kacang-kacangan, calcium! (yogart). coklat, aiskrim, amplang (so sabahan)!

drinks:
mommy's milk, semua jenama susu kultur, air berperisa (minum la sikit) dan paling penting peminum air kosong yang tegar. bagus! macam uminya. susu segar perisa coklat.

don't:
kacang peas. dah cuba bagi Nuha 2 kali. Sekali masa kecik2 dulu masa nak perkenalkan solid food dan 2 minggu lepas. lepas makan, Nuha akan batuk. so, no peas for her anymore.

physical:
  1. rambut masih belum panjang. halus je.. memang gene umi sangat kuat dalam badan Nuha. hehe
  2. gigi dah 10 batang. dan 2 lagi is on the way. gigi kacip 8, gigi geraham depan 2. taring belum keluar. muahaha
  3. dah boleh panjat kerusi makan dengan lajunya.
  4. bila gigi dia dah makin banyak ni, pandai pulak dia gosok gigi sendiri. dulu susah betul nak gosok gigi. dikatupnya mulut kuat2 tak bagi gosok gigi. bila suruh gosok sendiri, digigitnya berus tu.

language:
  • dah makin banyak perkataan disebutnya. 
  • boleh sebut barang apa yang dia nak~ 
  • faham banyak arahan mudah. 
cute ability:
  • buat magic!
  • pakai dan buka seluar sendiri.
  • solat sikit2
  • menari!.. budak kecik ni pantang dengar muzik mesti goyang2 badan hatta tengah menyusu badan.
  • pakai kasut sendiri (kadang2)
  • sapu losyen di kaki, tangan dan pipi sendiri. oh mann, so feminine! suka pakai losyen!! umi pun jarang ber'losyen'.
  • jawab telefon sambil berborak jalan kehulu-kehilir.. hahaha mcm org tua.
pelik dan kiut:
  • bila tidur dalam buaian, tangannya mesti nak kena pegang benda. paling suka pegang syiling di kedua2 belah tangan. bantal peluk di kaki.
  • suka cekak pinggang. apaka? macam macik2 ja.
  • intai orang dalam tandas. ihhh- tiada orang ajar pun boleh tau. bukan boleh nampak pun kalau intai dari bawah pintu tu.
that's all.. banyak sangat yang nuha ni boleh buat. nanti update lagi. :-)

Monday, 15 October 2012

Girl & teddy can never be apart..








video

should i say more?

Friday, 28 September 2012

Been a while

Dah beberapa bulan menyepi.. kini ada sedikit kekuatan untuk update blog. ini pun sedang digoda untuk menonton bourne ultimatum d TV3. cerita penuh suspen tu payah nak resist. tapi kalau dilayan jugak, semakin berhabuk la blog Nuha ni.

Nuha sekarang dah setahun 2 bulan. Besar dah anak dara seorang ni. bertambah bijak.
kalau saya nak update di sini perkembangannya, lama nak habis ni. Nanti la saya tambah sikit2 di entri yang lain pulak ye.

Gigi dah 6 batang. (cabaran seorang ibu menyusukan anak yang dah bergigi ni, fuhh banyak kali jugak la luka. macam di awal pantang dulu. uhuhu tapi teruskan jugak.
Oh ye, Umi sekarang dah mengandung 4 bulan. :) Tapi masih menyusukan Nuha. Dah cuba bagi susu formula & fresh milk lagi. tapi Nuha tak mahu. Sampai Nuha fobia nak minum susu dalam botol biarpun itu susu perah. Maka nya sekarang ini Nuha nyusu terus dari Umi. Masa umi pergi sekolah, Nuha tak menyusu la. Tahan pulak tu.. Nasib je dia nak makan dan banyak minum air. Bila umi ambil dia dari sekolah, cepat je tangan tu tepuk2 breast umi. Paham2 je la maknanya. Bukannya dia nak sebut ke apa. Buat signal gitu je. Just like a bos.

Nuha dah faham banyak perkataan yang kita cakap.
  1. 'Nenen'. Bila umi cakap je gitu, dia akan buat bunyi merengek manja. Lagu khas nak nyusu.
  2. Dah pandai salam orang.
  3. Pandai tadah tangan dan aminkan doa. (pergerakan dalam 1 saat. cepat betul. doa tak abes dah amin)
  4. Bila kita suruh cium, dia faham.. :)
  5. Bila nak sesuatu, main tunjuk je.
  6. dah tau banyak perkataan: kasut, air, buaian, tidur, makan, bangun, mandi dll
  7. perkataan favourite : Apa tu? , papa (sesungguhnya sangat comel bila ada masa Nuha main sendiri dan bercakap sendiri dengan lancarnya menggunakan bahasanya)
Nuha sangat suka main air. dah lama tak mandi dalam tub baby tu. sekarang nak kena mandi dalam tu dan sediakan mainan sekali. Ini semua disebabkan satu insiden. lucu betul bila ingat balik.

Sangat suka pakai kasut atau selipar. main gincu umi. bawa beg tangan ala2 datin. Hmm sooo girly this baby.
Cuma sekarang Nuha dah tak suka nak pakai topi atau headband. tangan tu laju je nak buka. Dulu dia kecik2 rilek je le. Tak pe, nanti Nuha besar sikit, mesti dia nak bila umi cakap "Nuha nampak comel & semua orang sayang". kan?! hihi

Ok ni je dulu. ok la ni kan. Banyak sebenarnya nak kongsi. InsyaAllah till next time.

Budak umur setahun pada 27.7.2012

Saturday, 23 June 2012

10 months

Setelah mencecah 10 bulan, perkembangan Nuha semakin cepat. Banyak benda baru Umi lihat Nuha pelajari. Nuha cepat belajar dan berani mencuba. Anak yang comel ini membesar dengan sihat dan kuat (ye kuat, sebab semua benda nak angkat tak kira ringan atau berat bagi seorang bayi).



Awal 10 bulan.
  • Nuha dah tak suka pakai topi. uhuuhu.. sebab dah jarang jalan-jalan, jadi pakai topi pun tak suka dah..
  • Rambut dah makin banyak di bahagian belakang. Depan masih botak sikit. kekeke
  • Semakin kerap suka buat angguk-angguk kepala sambil angkat kening dengan orang. comel!
  • Berjalan dan makin stabil. tapi masih terkedek-kedek. macam ketam pun ada jugak.
  •  Bila balik putrajaya setelah sebulan lebih tak balik sana, Nuha jadi takut dengan semua orang. tak tau la kenapa jadi begitu. 
  • Masa cuti sekolah, Umi discover banyak benda yang Nuha takut. iaitu 1. kucing (takut tapi mahu) 2. helmet  3. vakum 
video

  • Arfan yang masih belum pandai berjalan, dan terinspirasi oleh Nuha untuk belajar berjalan. Nuha selalu jadi mangsa geram Arfan. Nuha pulak surrender je. tapi bila tengok semua gambar mereka berdua, nampak yang Nuha lagi taiko dari Arfan. Hahaha.. Arfan pandai je berlakon jadi budak baik.
  • Arfan & Nuha kawan baik.. Apa yang Arfan tahu, dia ajar Nuha. Begitulah sebaliknya.. Dua-dua tu bila panjat tangga.. lajunya la.. turun belum pandai lagi.

Akhir 10 bulan.
  • Selera makan dah bertambah. Umi gembiraaaa~ Nuha suka makan. kalau macam ni umur setahun dan makin bertambah berat. Habis je cuti sekolah, umi baru perasan Nuha dah makin tinggi.
  • Nuha dah suka pakai topi semula. Dia sendiri yang akan cuba letak topi (bukan topi je, seluar pun boleh) atas kepala dia.
  • Nuha semakin bijak. Perkembangan dia semakin banyak dalam bulan ni.
  • Dah pandai panggi umi dengan panggilan 'miiiiii' bila nak umi. kadang-kadang panggil 'mak'. Abi je kesian.. belum ada panggilan lagi.
  • Nenek Saratok jaga Nuha bulan ni. Sementara nak pindah rumah baru. InsyaAllah.
  • Nuha dah susah nak senyum dengan orang lain. Hilang mesranya.. kena agah atau tegur dengan bersungguh2 baru dia nak senyum atau ketawa.
ini pun boleh buat main. apa2 pun, yang penting mesti ada 2 dan more or less identical.

Nak tuuuu..
  • Nuha anak umi yang comel, bila nak bermain. di tangan mesti ada 2 benda. kalau boleh mesti sama. pandai pulak tu pilih sendiri yang sama jenis dan warna.
  • Semakin manja dengan umi. tapi bila ada abi, umi kalah. hehee sebab abi hanya ada di rumah waktu hujung minggu.
  • Nuha juga manja dengan atok Kabong. kalah nenek Kabong. hehehe..
  • Permainan pelik Nuha, suka tarik puting Abi or sesiapa sahaja (lelaki) tidak pakai baju masa di rumah. hahaha.. sakit tu sebab Nuha cubit siap gentel2. Pakcik2 putrajaya nak try?
  • Ni belum cerita gaya menyusu Nuha. Fuhhh lagi hebat. hehe
  • Menjerit dah agak kerap. Nyaring lagi tu. Dah mula nak bercakap banyak. Oh yaaa! dah tumbuh gigi sebatang. Alhamdulillah, takde deman ke apa. tiba2 je muncul 1 batang gigi tengah berputik di gusi bawah. Patut la asyik kemam mulut je bila nak menyusu dan tak sebut mamam lagi macam cuti sekolah yang lepas.
  • Semakin suka menari. Dengar orang baca Quran pun menari.. hehe *cita-cita umi untuk Nuha adalah nak Nuha jadi Hafizah. InsyaAllah. 
video


Ringkas:
Permainan kegemaran : patung / kenderaan di pasaraya. yang main masuk duit then bergerak tu.
Makanan kegemaran : Apa yang Umi masak, Nuha suka makan. Buah-buahan pun tak memilih dah.
Minuman kegemaran: Susu umi, air masak.. itu je pun yang dibenarkan. lol
Gaya tidur kegemaran: Siang dalam buaian, malam atas tilam dekat dengan umi.

Friday, 22 June 2012

9 months

jom review..


  • Baru pandai tepuk tangan~ uhuhu akan tepuk tangan bila umi nyanyikan pok amai-amai dan bila abi kira 1,2,3 
  • Makan dah banyak sikit. Menyusu pun sama. Boleh 16oz sehari dari jam 7-4 ptg (4 botol 4oz). Menu Nuha pun dah bertambah.
  • Makanan kegemaran: pasta
  • Berat ada peningkatan.. dah cecah 8kg. tak kurus sangat & tak bam bam sangat. Just nice.
  • Tidur: masih sama, kena nyusu dulu atau berbuai.. Malam memang ngempeng la.. lagi bila tidur berdua je dengan Nuha selalu.
  • Suka menari. dengar je lagu, Nuha goyang2 badan dia. lucu je tengok. hatta masa jalan2, tengah dukung kenudian dengar lagu pasaraya, dia goyang2 nak nari.
  • setelah lama melatih Nuha turun daripada sofa sendiri, kini Nuha berjaya turun sendiri. clever girl. Umi tengok dengan mata bersinar2 kagum.
  • suka sangat main tiup2 kemudian tersembur air liur.. wahahaha
  • dah tahu merengek bila tak dapat benda yang dia nak main. sebelum ni, kita rilek je ambil barang2 yang dia tengah main. Sekarang, hemmm.. duk nanges nak jugak. Ni kalau bawa pergi kedai jangan duk berguling di lantai bila tak dapat apa yang di nak udah le..
  • bila dah terbuang air besar, Nuha dah tahu merengek lagi. geli la tu. sebelum ni selamba je CD atau pampers penuh 'poop', boleh je sambung aktiviti bermain. =p
  • semakin mencabar bila nak pakaikan CD, serius.. mesti nak pusing2 dan bangun. kena ajak  bercerita, menyanyi atau bagi pegang mainan yang dia suka.
  • bila umi panggil, Nuha dah dengar kata. Datang dia dekat umi. tak la buat donno je setiap kali panggil kan~ ehehe
  • kena selesema lagi..  Nuha dah pandai menghembus hingusnye..

akhir 9 bulan
  • suka menjelir lidah
  • budak bertuah ni bijak. Bila dia nak buat satu kesalahan contohnya, dia nak ambil kertas dalam laci terbuka meja tapi terlindung sikit daripada pandangan umi. Mula-mula dia pandang je umi, senyum2.. tangan sebelah tepuk2 kerusi, sebenarnya tangan sebelah lagi perlahan-lahan menarik kertas dari laci.. heh.. macam la umi tak faham senyuman licik itu. kekeke
  • Lagu super favourite: Awan Nano.. ye.. siap menari dan teruja. 
  • Check-up 9 bulan. Nuha jadi favourite nurse2.. Semua kagum sebab Nuha dah pandai jalan. Berat Nuha tak naik banyak. tapi masih dalam kawasan garisan putih (dalam graf berat bayi).
  • Nuha sangat suka senyum dengan orang lain. siap lentok2 kepala lagi.. Setiap hujung minggu Abi & Umi bawa Nuha jalan-jalan. Dan akan singgah gerai air cendol paling sedap di segamat. memang sedap ok. Tuan kedai & pekerja2 di situ dah kenal Nuha & mereka la jaga Nuha bila Umi & Abi tengah menikmati cendol yang sedap. hehe
video


 

Ghazwani Nuha © All Rights Reserved | Something Baby II: Design and Illustration by Emila Yusof